Παρασκευή, 19 Ιουνίου 2015

Γυναικείες μορφές σε αρχαιοελληνικά γλυπτά - ποιους φυλετικούς τύπους απεικονίζουν;


Η τέχνη της γλυπτικής έφτασε στο απόγειό της στην αρχαία Ελλάδα. Τα γλυπτά αγγίζουν την τελειότητα, παρουσιάζοντας...
την ανθρώπινη μορφή στην παραμικρή λεπτομέρεια. Παράλληλα, τα γλυπτά εμφανίζουν μορφές απαράμιλλου κάλους.

Θα δούμε μερικές γυναικείες μορφές, όπως τις παρουσιάζει η αρχαία ελληνική γλυπτική. Να σημειώσουμε ότι για τα αγάλματα χρησιμοποιούνταν μοντέλα, με αποτέλεσμα οι μορφές που απεικονίζονται να αντιστοιχούν σε πραγματικά πρόσωπα, ασχέτως του τι θέλει να απεικονίσει ο γλύπτης. Ποιούς φυλετικούς τύπους απεικονίζουν τα αγάλματα; 

Δείτε τις γυναικείες μορφές...
















Όλες οι παραπάνω απεικονίζουν τον Μεσογειακό τύπο. Είναι λεπτοπρόσωπες ή τείνουσες προς μεσοπρόσωπες, λεπτόρρινες με ίσια μύτη, με χείλη συχνά σαρκώδη, στερεοτυπικά πάντα με έντονα σγουρά μαλλιά, βλέφαρα ανοιχτά, πρόσωπο χωρίς γωνίες. 

Τα δύο παρακάτω αγάλματα εμφανίζουν γυναίκες που τείνουν Αλπικές, με τάση ευρυπροσωπίας, κοντύτερη μύτη και με περισσότερους μαλακούς ιστούς στο πρόσωπο.


Για άλλους φυλετικούς τύπους, τα δείγματα είναι ελάχιστα. Σπανιότερα συναντάται Κρομανοειδής επίδραση. Όποιος παρατηρήσει συστηματικά τις γυναικείες μορφές στα αρχαιοελληνικά αγάλματα, θα διαπιστώσει ότι τις περισσότερες φορές απεικονίζεται ο Μεσογειακός τύπος, ενώ ορισμένες φορές παρουσιάζεται με Αλπικές τάσεις. Φαίνεται δηλαδή, ότι το γυναικείο πρότυπο ομορφιάς στην αρχαία Ελλάδα ήταν ο Μεσογειακός τύπος.

Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν όλοι Μεσογειακοί. Στα αγάλματα παρουσιάζεται αυτό που θεωρείται ωραίο και όχι απαραίτητα αντιπροσωπευτικό του γενικού πληθυσμού. Ωστόσο, είναι αδύνατο να παρουσιάζεται μια μορφή η οποία να μην υπάρχει πουθενά γύρω σου. Οι γυναικείες φυσιογνωμίες στα αρχαιοελληνικά αγάλματα δείχνουν κυρίως Μεσογειακές, δευτερευόντως Αλπικές και λιγότερο Κρομανοειδείς ή άλλες μορφές. Αυτό μας δινει μια ένδειξη για την φυλετική σύνθεση της αρχαίας Ελλάδας, ότι δηλαδή αυτοί οι φυλετικοί τύποι υπήρχαν σε σημαντικά ποσοστά για να απεικονίζονται στα γλυπτά.



ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου